Tēma "Dizains un māksla"

1. uzdevums- Rožvabole

Tehnika – parastais zīmulis un dzēšgumija.

Pētījuma objekts – piemēram, rožvabole.  

Vaboles zīmējums ar parasto zīmuli. Zīmējums jāsakopē vairākos eksemplāros.

Vaboles zīmējumi tiek papildināti dažādos veidos, lai tās: atbaidītu vai piesaistītu apkārtējos. Citu versiju vēstījumi audzēknim jāizdomā pašam.

 

2. uzdevums- Burts

Tehnika – parastais zīmulis, dzēšgumija, planšetdators.

Nodarbības izejas punkts – daudznozīmīgs, šifrēts vēstījums.

  1. Izvēlēties burtu, kas pašam liekas ietilpīgs - kas pārstāv ne tikai skaņas apzīmējumu, bet kaut ko, audzēkņaprāt, būtisku un ietilpīgāku.
  2. Burts jāatrod internetā, jāuzzīmē, blakus jāuzraksta burtā „ieslēgtais” subjektīvais vēstījums, ideja (3 īpašības).
  3. Lai burta vēstījumu 1) pastiprinātu; 2) vājinātu, burti jāizgriež un jāfotografē ar planšetdatoriem gan telpā, gan ārā dažādās kompozīcijās, situācijās.
  4. Diskusijas par paveikto.

 

3. uzdevums - Darbs ar izvēlētajiem burtiem

Internetā meklēt konkrētā izvēlētā burta citas (semiotiskās u.c.) nozīmes un citās sistēmās (Morzes kods, Braila raksts, Starptautiskā kodu sistēma (International Code of Signals) un to nozīmes).

Katram dalībniekam cita dalībnieka lapā jāieraksta viedokli/ priekšstatus, atsaucoties uz lapā (svešā) norādīto īpašību, atbildot uz konkrētiem uzdotajiem jautājumiem:

1) uzraksti vēl 3 citas īpašības, kas pastiprina doto īpašību;

2) uzraksti 3 konkrētas personības, kas atbilst šai īpašībai;

3) uzraksti 3 konkrētus aksesuārus/ apģērba detaļas, kas izsaka šo īpašību;

4) uzraksti 3 konkrētus augļus, kas varētu izteikt doto īpašību;

5) uzraksti 1 ģeometrisku formu, kas izsaka šo īpašību;

 

4. uzdevums - Krāsu kompozīcijas

Tehnika – flomāsteri.

1)      Uzrakstīt dažādu 3-krāsu salikumu komplektus: „TRīS KRāSAS”, savas personīgās 3 krāsas, slikts 3 krāsu salikums, ļoti skaists trīs krāsu salikums.

2)      No sava personīgā salikuma jāatmet 1 krāsa – paliek krāsu pāris.

3)      Atvasinot uzzīmētos krāsu salikumus, veidot 2 zīmes (uzlīmes) – brīdinājums netuvoties un aicinājums pienākt tuvāk.

4)      Eksperimentēt ar zīmju novietojumu telpā dažādās vietās.  Fotografēt.

Nodarbības papildus resurss: Martas ģibietes metodiskais materiāls „Forma. Krāsa. Telpa.”

 

5. uzdevums - Telpiski burti

Tehnika – kartons, līme, parastais zīmulis, dzēšgumija.

Uztaisīt telpisku burtu no mīkstā, gofrētā kartona- 3 dažādi varianti.

Izvēlēties vienu un zīmēt dažādos rakursos. 

Pievienot apgaismojumu, zīmēt ar krītošo ēnu. Meklē interesantas ēnas un gaismas pozīcijas.

Nodarbības papildus resurss: Kristīnes Graudules metodiskais materiāls ‘Zīmējums’.

 

6. uzdevums - Krāsas – to atšķirīgais vēstījums

Turpināt strādāt tālāk ar jau iesākto tēmu par iešifrētiem jēdzieniem, idejām.

Video par starptautisko kuģu sazināšanās sistēmu, kur burts nozīmē kaut kādu konkrētu ziņu, uzsaukumu citam kuģim, piemēram, F (Foxtrot) - "I am disabled; communicate with me."

Pierakstīt sava iepriekš izvēlētā burta nozīmi.

No jēdziena, kas radies iepriekšējos uzdevumos, jāizveido teksts – uzsaukums citiem, lai tas saistītos ar autora pārliecību.

Uzdevums šo vēstījumu vizualizēt krāsās, izvēlēties atbilstošu apveidu (kvadrāts/aplis/trīsstūris/ rombs/brīva forma vai cita forma).

 

7. uzdevums - Zīmes izstrāde

Turpināt strādāt ar zīmi.

1) analizēt savas zīmes aicinošo un brīdinošo aspektu;

2) turpināt strādāt ar aicinošo zīmi, meklējot piemērotu formu – plaknē, izmantojot telpisku formu vai formas, liekot zīmi vienu uz otras. Taisīt daudz mazas skicītes.

3) Pievienot ideju – saukli, ko autora zīme vēsta citiem (piemērs par starptautisko kuģu sazināšanās sistēmu)

4) Analizēt paveikto, skatoties zīmes atbilstoši vēstījumam. Izvēlas precīzāko zīmi, kur vēstījums un forma savstarpēji atbilst vislabāk.

5) Veiksmīgāko zīmi taisīt aplikācijā (tas palīdz atbrīvoties no liekām detaļām).

Nodarbību dalībnieku darbus varat apskatīt šeit .